“Køterne”

“Køterne” (eller “Straw Dogs” som den hedder på originalsproget) er en barsk fortælling, der afslører nogle af menneskets mørkeste sider… Der er masser af ubehagelige scener i filmen, som på ingen måde er tiltænkt hverken det sarte eller det yngre publikum… Instruktør Sam Peckinpah er kendt for at lade blodet flyde i stride strømme i sine film, og gør her med “Køterne” ingen undtagelse – Og oveni dette blodsorgie kommer desuden en række kvalmende scener, som på alle måder (om man vil det eller ej) vækker afsky hos publikum, hvor både psykiske og fysiske voldelige overgreb finder sted… Filmen er et studie i menneskelig psykologi og adfærd, og er både spændende og fængslende til trods for, at der ikke sker helt så meget i den første halvdel af filmen, som egentlig er at betragte som indledning og optakt til de forfærdelige begivenheder, som man bliver vidne til i filmens anden halvdel…

Vi befinder os i en lille landsby i England, hvor en amerikansk matematik-professor og hans unge kæreste er flyttet ind på et lille idyllisk landsted… Her trænger bygningerne til et par reparationer, og derfor er der hyret et par lokale håndværkere til at klare denne opgave… Dog får de ret hurtigt en stor interesse i den smukke blonde kæreste, som professoren har slæbt med ind i sit hjem, og derfor begynder de at pønse på en plan, som kan få dem til at komme i lag med hende (om hun vil det eller ej)… Det hele eskalerer først, da den lokale landsbytosse forgriber sig på en anden ung pige og bagefter forskanser sig hos professoren… Her begynder en form for uhæmmet selvtægt at vokse til særdeles voldelige højder – Og professoren må gøre alt, hvad der står i hans magt for at forskanse sit hjem mod de glubske indtrængende, der kun ønsker at se blod…

Her i “Køterne” kan man opleve en særdeles velspillende Dustin Hoffman, der leverer en af hans vanligt stabile præstationer, hvor han på overbevisende og troværdig facon lever sig fuldt ud i sin rolle… Han får følgeskab af Susan George, der med en uimodståelig form for charme også er særdeles velspillende i en æggende rolle, som skal fordreje ikke kun hovedet på de øvrige medvirkende i filmen, men også på det mandlige publikum, der overværer filmen… Kemien mellem Dustin Hoffman og Susan George er rigtig god, og fungerer suverænt godt i både de mere intime situationer såvel som de mere alvorlige og diskussionsagtige scener, hvor bølgerne går lidt højt… Generelt er filmen særdeles velfungerende på alle planer, og vil for mig altid stå som et lille overset mesterværk, som på alle måder satte sit præg på 1970’erne…

Filmen blev genindspillet i 2011, hvor James Marsden har overtaget Dustin Hoffman’s rolle… Denne er knap så vellykket, da den mangler det raffinement, som originalen fra 1971 er i besiddelse af, og så er der samtidig også lavet en smule om på selve handlingsforløbet, så det ikke helt passer i samme tråd, som det vi oplever her i “Køterne”… Omtalte film bør man efter min mening ikke misse ud på, og selvom det er en barsk og blodig omgang, som man bliver vidne til, så er der også tale om en kvalitetsmæssig rigtig god film, hvor der er kræset for de betydningsfulde detaljer, der skal til for at optimere den filmoplevelsen som helhed… Jeg så filmen for første gang tilbage i starten af 1990’erne, og var allerede dengang ret begejstret for filmen, og denne begejstring er på ingen måde blevet mindre ved gensynet her anno 2020… Vil man derfor have en spændende historie serveret, så er “Køterne” helt sikkert et rigtig godt bud…

“Køterne” får 6 ud af 7 stjerner.

Trailer til “Køterne” (advarsel: indeholder spoilers)…

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.

Skriv et svar