“Tarzan” (1932-1948)

Jeg har tidligere nævnt, at jeg er vokset op med Tarzan – både som tegneserie og som film – og jeg dyrkede junglehelten helt ud… De fantastiske sort/hvide film fra 1930’erne og 1940’erne med Johnny Weissmuller i hovedrollen blev set med en naivitet og en fascination, som er helt fantastisk, når man ser film… Som barn var jeg helt vild med Tarzan… Jeg forgudede nærmest denne junglehelt, og dyrkede de tegnede udgaver i stor stil, hvor jeg slugte hver eneste lille udgivelse råt og elskede de actionfyldte og spændende historier hver eneste uge, når der udkom et nyt tegneserie-magasin… Jeg blev derfor også mere end begejstret, da jeg opdagede, at Tarzan også fandtes i et filmisk univers, som jeg heldigvis også dengang havde muligheden for at dykke ned i, og heltedyrkelsen blev på ingen måder mindre af, at jeg nu kunne få tilfredsstillet min sult efter at opleve den muskuløse Tarzan kaste sig ud i alskens eventyr, hvor han oftest skulle redde sin elskede Jane fra forskellige former for livstruende farer… Johnny Weissmuller lagde krop til denne helt i sin første film fra 1932, og han nåede gennem de næste næsten tyve år at indspille tolv film, hvor han indtog rollen som denne junglehelt – Og han er som skræddersyet til rollen, og passer perfekt i tråd med, hvad den tegnede udgave havde at byde på… Maskulin og stærk, primitiv og dumdristig, og heltemodig og naiv er personlige træk, som Tarzan indeholder, og det er helt fantastisk at opleve de forskellige eventyr udfolde sig på film – selvom de i opbygningen også minder en hel del om hinanden… Filmene med “Tarzan”, som blev produceret i perioden fra 1932 til 1948 er på alle måder en sublim måde at stifte bekendtskab med denne myte på, og når man ser filmene, vil man (ligesom jeg) uden tvivl blive overrumplet af en vis form for fascination for denne filmiske helt…

I “Tarzan” fra 1932 starter alt stille og roligt ud med, at vi bliver introduceret for en ekspedition og dens deltagere… Missionen for denne ekspedition er at finde elefanternes kirkegård, der efter sigende skulle indeholde masser af rigdomme i form af elfenben fra de døde elefanter… Efterhånden som de drager dybere og dybere ind i junglen, bliver turen mere og mere farefuld, og pludselig støder de på på et helt ukendt fænomen i form af en hvid junglemand, der lever i pagt med naturen og i fred og fordragelighed sammen med dyrene… De bliver voldsomt nysgerrige på denne primitive mand, og Tarzan bliver også ret så nysgerrig på ekspeditionsdeltagerne, hvor han især er meget interesseret i en ung kvinde ved navn Jane – Og en form for ubrydelig romance opstår…

I “Tarzan og den hvide pige” fra 1934 starter eventyret med en ekspedition, hvor formålet er at skaffe sig adgang til elefanternes hemmelige kirkegård, så man kan erhverve sig rigdomme i de efterladte elfenben, som måtte befinde sig der… Ekspeditionen støder dog på både Tarzan og Jane, som i første omgang agter at hjælpe denne med at fuldføre deres mission, men da det hele udvikler sig til et bedragerisk spil, hvor man ikke rigtig kan stole på nogen af deltagerne, så befinder Tarzan og Jane sig pludselig i overhængende livsfare og en situation, som de ikke umiddelbart kan se en let udvej for igen at komme ud af… En konfrontation er uundgåelig, og det klimatiske opgør fører til konsekvenser med dødbringende karakter…

I “Tarzan undslipper” fra 1936 starter det hele endnu en gang med, at en ekspedition skal til at tage sin begyndelse… Målet er at finde Jane, som efter sigende skulle befinde sig i junglen sammen med en vildmand, der kalder sig for Abernes Konge, og ekspeditionen ledes tilfældigvis af Jane’s kusine, Rita, som har i sinde at bringe hende tilbage til London igen… Ekspeditionen udvikler sig dog hurtigt til et sandt mareridt, da nogle af medlemmerne øjner chancen for at vinde sig vej til hurtig rigdom, og derved sættes alle moralske skrupler overstyr, og bringer hele holdet i overhængende fare… Kun Tarzan vil være i stand til at redde ekspeditionsdeltagerne fra ikke at ende deres dage som føde for de vilde dyr, men inden han kan træde i aktion, er han selv nødt til at undslippe sit fangenskab, som han uheldigvis er havnet i…

“Tarzans søn” fra 1939 starter helt anderledes ud med, at vi som publikum bliver vidne til et flystyrt i junglen..!!! Den eneste overlevende efter styrtet er en lille drenge-baby, som findes af aberne og bringes til Tarzan og Jane, der straks begynder at opfostre ham som deres egen søn… De kalder drengen for Boy, og han vokser hurtigt op og lærer også alt om livet i junglen… En dag vil skæbnen dog, at en ekspedition er sendt afsted for at undersøge omstændighederne omkring flystyrtet, og om der mon er overlevende, som skal bringes tilbage til civilisationen… Dette hold af ekspeditionsdeltagere støder naturligvis også på både Tarzan, Jane og deres søn Boy – og pludselig viser det sig, at de er villige til at tage temmelig ufine metoder i brug i forhold til at få opfyldt deres mission, og Tarzan må atter træde til med hjælp fra junglens dyr, for at få sat en stopper for deres ondsindede planer…

I “Tarzans hemmelige skat” fra 1941 starter eventyret med, at Boy finder et par guldklumper på bunden af floden, hvor han dagligt svømmer… Han får derefter lyst til at drage mod civilisationen for at prøve kræfter med denne spændende verden, men undervejs støder han på en ekspedition, som naturligvis får nys om hans uvurderlige fund, og derfor sætter de nu kursen mod dette sted, hvor flere kostbarheder måske gemmer sig… Tarzan er nødt til at kaste alt andet til side for at redde både sin søn og junglen fra at blive ofre for guldjægernes skrækkelige rus…

I “Tarzan i New York” fra 1942 bliver Boy kidnappet af nogle ekspeditionsmedlemmer, som er taget til junglen for at erhverve sig nogle nye eksotiske dyr til deres cirkus i New York… Da de opdager, at Boy er i besiddelse af nogle helt særlige egenskaber, hvor han kan tale med dyrene og få dem til at udføre forskellige ordrer, øjner de naturligvis chancen for at blive rige, når publikum strømmer til deres cirkus for at se dem optræde… Tarzan og Jane eftersætter kidnapperne, og det bliver Tarzans første møde med civilisationen, hvilket i sig selv bliver en udfordring – Men dog ingen hindring i hans søgen efter sin søn… (Som en lille note, kan jeg afsløre, at denne sjette film i serien blev den sidste,som blev produceret af MGM)…

I “Tarzan sejrer” fra 1943 rykker de tyske tropper ind i junglen… Anden verdenskrig er brudt ud og skæbnen vil, at også nazisterne gør deres indtog i de ellers så fredelige omgivelser, som Tarzan har indrettet som sit hjem… Deres mission er at udforske det nærtliggende kongedømme ved navn Palandria, hvor prinsesse Zandra netop har reddet Boy fra døden, og derfor er Tarzan ikke sen til at gengælde denne gestus med at forsøge at fordrive tyskerne fra junglen igen… (Zandra spilles af Frances Gifford, der erstatter Maureen O’Sullivan som trækplaster for det mandlige publikum og klarer både denne opgave og det skuespilsmæssige på en ganske habil og sublim måde… Filmen er i øvrigt den første, hvor produktionsselskabet RKO Pictures står bag efter at have overtaget rettighederne fra MGM)…

I “Tarzan i ørkenen” fra 1943 drager Tarzan og Boy afsted ud i ørkenen for at finde en sjælden plante, som skal sendes afsted til Jane, der hjælper sårede britiske soldater under de krigshærgede forhold i London… I ørkenen venter der dog uventede overraskelser og farer, som bringer deres rejse og mission i store vanskeligheder, og det er kun med list og snilde, behændighed og en smule held, at det lykkedes for de to junglefolk at skaffe planten, og heldigvis får de også lidt hjælp af en ung kvinde, som tilfældigvis også er på gennemrejse i ørkenen, og som har et vigtigt budskab, som hun skal overføre til sheiken… (Endnu en gang må vi undvære Jane i filmen, men til gengæld er en anden kvindelig helt ved navn Connie blevet proppet ind i filmen, hvilken spilles ganske fortrinligt af Nancy Kelly, og tilfører filmen et frisk pift af skønhed og humor)…

I “Tarzan og løvejægerne” fra 1947 er en flok ondsindede ekspeditionsdeltagere taget afsted til junglen for at skaffe nye dyr til deres amerikanske zoologiske have… Tarzan er bestemt ikke begejstret for, at disse pengegriske mænd indtager junglen for at gøre skade på dens dyreliv, og derfor sætter han sammen med Boy en plan i værk, som skal forhindre dem i deres foretagende…

Kendetegnende for samtlige tolv “Tarzan”-film er, at der er masser af action og drama lagt ind i de forskellige historier, som vi præsenteres for med Johnny Weissmuller i hovedrollen som Tarzan, og de er også alle som én både medrivende og fængslende lige fra starten af – Og så bruges der også i filmene en del tid på at præsentere Tarzan og den måde, som han og Jane lever på i junglen, hvilket i sig selv er ganske interessant… Det er dog først og fremmest for den spændende action, at filmen scorer sine største point, selvom romancen mellem Tarzan og Jane på ingen måde må negliceres – Det er superromantisk og på mange måder vildt inspirerende… Alt i alt byder “Tarzan”-serien på virkelig gode klassiske filmoplevelser, hvor man er underholdt hele vejen gennem filmene – Og både Johnny Weissmuller i rollen som Tarzan og Maureen O’Sullivan i rollen som Jane er både overbevisende og troværdige i deres respektive roller… Maureen O’Sullivan spillede Jane i de første seks “Tarzan”-film, hvorefter Jane som karakter var fraværende i de to næste film, mens hun derefter vendte tilbage i de fire sidste film og blev her spillet af den yndige Brenda Joyce… Fjendtlige stammekrigere, vilde dyr som krokodiller, næsehorn og løver, ondsindede skurke på ekspedition, samt farefuld færden på snævre bjergstier og genstridig sump er alt sammen faste ingredienser i de klassiske “Tarzan”-film… Der er masser af filmiske højdepunkter i filmene, og der en naiv fascination forbundet med at se disse værker, hvor man nærmest uundgåeligt lever sig ind i de begivenheder, som finder sted.. Der er ingen tvivl om, at de første seks film (som alle er produceret af MGM) er de bedste film i serien, hvor de sidste seks (produceret af RKO Pictures) hører til blandt de dårligste film i serien, selvom de to første er ganske underholdende… Seriens succes skyldes dog især svømmeren Johnny Weissmuller’s optræden som junglehelten, og det er ikke uden grund, at han bliver kaldt verdens bedste Tarzan… Jeg kan kun anbefale, at man får oplevet, at disse eventyr folder sig ud på skærmen, hvor man kan nyde at hengive sig til denne klassiske filmiske verden…

“Tarzan” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzan og den hvide pige” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzan undslipper” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzan’s søn” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzans hemmelige skat” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzan i New York” får 5 ud af 7 stjerner.
“Tarzan sejrer” får 4 ud af 7 stjerner.
“Tarzan i ørkenen” får 4 ud af 7 stjerner.
“Tarzan og amazonerne” har jeg stadig tilgode.
“Tarzan og leopardpigen” har jeg stadig tilgode.
“Tarzan og løvejægerne” får 3 ud af 7 stjerner.
“Tarzan og havfruen” har jeg stadig tilgode.

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.

Skriv et svar