“Riget I+II”

Instruktør Lars von Trier’s film har altid skabt anledning til heftig debat i de forskellige filmkredse, hvor kritikere, anmeldere og filmentusiaster har drøftet den kontroversalitet, der nærmest obligatorisk opstår, når filmskaberen får sendt sit nyeste afsluttede projekt ud til offentlig skue i de mange både danske og udenlandske biografer… Man kan alligevel ikke lade være med at blive fascineret over den måde, som Lars von Trier rent stilmæssigt får sine værker til at fremstå som kunstneriske resultater, hvor filmkunsten kommer til sin ret i ordets bogstaveligste forstand, selvom der i hans mange film også er god grund til at blive frastødt af især de blodige og seksuelt betonede scener, som altid er ret udpenslede… “Riget” er ét af hans tidligste værker, og blev lavet som en tv-serie i ialt otte dele – og efter sigende skulle der også være blevet lavet en afsluttende sæson, hvor alle tråde bindes sammen og afsløringer bliver forenet i et sammensurium af kompleksitet, men da to af hovedrolleindehavere desværre måtte forlade denne jord efter afslutningen på sæson to, blev man i produktionsselskabet enige om at skrinlægge projektet…

Vi befinder os på Rigshospitalet i København, hvor der begynder at ske mystiske ting, hvor uforklarlige hændelser skaber utryghed blandt både patienter og det lægelige personale… En ældre dame ved navn Fru Drusse mener selv at have kontakt til den spirituelle verden, og da hun fornemmer, at der er astrale aktiviteter i spil på Riget, så snyder hun sig til en indlæggelse på neurokirurgisk afdeling, hvor hun etablerer sig for i fred og ro at kunne undersøge de åndelige spøgerier… Det viser sig hurtigt, at nogen på Riget dyrker det spirituelle og på en sær måde forsøger at fremmane det dæmoniske fra en underverden, som alle helst så som ikke-eksisterende, men det hele eskalerer i en fart, hvor ingen rigtig kan følge med – og da slet ikke forhindre, at noget grusomt er nært forestående…

Som det kan læses af ovenstående korte handlingsreferat, så er der med “Riget” take om en gyser, hvor man chokeres af væmmelige billeder, blodige scener, og på sin vis også vulgariteter, som for den menige filmelsker er ret så grænseoverskridende… Man kan simpelthen ikke helt forstå, hvad det er, der foregår, mens de forskellige begivenheder finder sted, og i det store hele kommer de to sæsoner af “Riget” med en samlet spilletid på knap ti timer til at fremstå som en metaforisk oplevelse, der både trækker tråde ind i det menneskelige sind og det omkringliggende samfund, som menneskeheden er omgivet og en del af… Lars von Trier er på mange måder en genial filmskaber, som med sin helt særlige sans for at sætte billeder sammen til en visuelt forblændende oplevelse og sin (undskyld udtrykket) en smule forskruede tænkemåde får serveret en række begivenheder, som rent filmisk ætser sig fast i hukommelsen hos det publikum, som vælger at overvære hans værker…

Jeg er som nævnt ret fascineret over hans værker, hvor “Idioterne” fra 1998, “Antichrist” fra 2009, “Melancholia” fra 2011 og “Nymphomaniac” fra 2013 for mig fremstår som de bedste af hans film… “Idioterne” er produceret som en del af konceptet om at lave en række dogme-film, og dens kornede kvalitet og håndholdte kamera-optagelser gør den sammen med et velfungerende manuskript til en filmoplevelse af de helt særlige… “Antichrist” er en af de sygeste film, som jeg nogensinde har set, hvor man nærmest forledes til at tænke i surrealismens comeback – og alligevel er fascinationen fuldt ud til stede… “Melancholia” er en smuk film, som på en poetisk måde skildrer begivenhederne op til et uundgåeligt endeligt for al eksistens på Jorden… Stadig mystisk og underlig, men samtidig dragende på en ubeskrivelig måde… “Nymphomaniac” er et studie i erotik, hvor seksuelle udskejelser og akter bliver serveret lige op i ansigtet på én, og som viser sider af det menneskelige individ, som et skrøbeligt, eksperimenterende og nysgerrigt væsen – og filmen kommer til at fremstå kunstnerisk på en måde, som igen fascinerer… Jeg har stadig filmen “The House that Jack build” tilgode, hvilket jeg glæder mig til – og er også ganske sikker på, at jeg her får en filmoplevelse, som vil udfordre og bevæge mit sind…

“Riget” er helt sikkert udfordrende for sindet, hvor man med en virkelig sær historie drages ind i en verden af løgne, bedrag, magtmisbrug og forskruede forestillinger om sammenhænge her i verden… Man drages og forundres, man frastødes og fascineres – og det hele kommer i sin helhed til at fremstå som et kunstnerisk resultat, hvor ingenting er opstået ud af tilfældigheder… Det meste af filmen er henlagt til at være gyseragtigt fremstillet, men der er samtidig en helt særlig form for sort humor lagt ind over filmen, som helt sikkert vil give anledning til både hovedrysten og små træk på smilebåndet… Manuskriptet er velskrevet, og dialogerne er genialt skruet sammen, hvor man med krøllede vendinger får pointerne til at falde med en helt særlig form for yndefuldhed, som leder tankerne hen på en Quentin Tarantino… Desuden er “Riget” velspillet af samtlige medvirkende, hvor Søren Pilmark, Ernst-Hugo Järegård og Kirsten Rolffes har de største roller, men hvor Holger Juul Hansen, Ghita Nørby, Peter Mygind, Jens Okking og Birgitte Raaberg også kan opleves i vægtige roller… Alle som én bidrager med troværdige og overbevisende præstationer, som er med til at helhedsoplevelsen af filmen rent kvalitetsmæssigt kommer til at fremstå som rigtig god… Helt særligt for filmen er det, at den er filmet i en kornet stil (som “Idioterne”), hvor et helt særligt gulligt filter er lagt ind over skærmen, som er med til at skabe den helt rigtig atmosfære og stemning… Tag med på rejsen, og lad dig forblænde af en historie, hvor fantasiens grænser er vidt åbne… Velkommen til “Riget”…

“Riget” får 5 ud af 7 stjerner.

Trailer til “Riget” (advarsel: indeholder spoilers)…

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.

Skriv et svar