“Bird Box”

“Bird Box” er instrueret af danske Susanne Bier, og lagt ud på Netflix med verdensomspændende premiere… Det var en film, som mange havde set frem til og som de samtidig også havde ret høje forventninger til – Og i de fleste tilfælde blev disse forventninger også indfriet, men for mit eget vedkommende blev jeg ikke umiddelbart beriget med en super fantastisk filmoplevelse, selvom det er en ganske spændende og også dramatisk historie, som man bliver vidne til ved at se filmen… Genremæssigt lægger filmen sig tæt op af horror-genren, hvor elementer af det apokalyptiske er blandet ind, og der er efter min mening også ganske mange scener, som byder på uhygge og gys, hvor spændingen når højder, hvor man kan mærke, at det risler ned af ryggen og hvor gåsehuden træder frem på ens krop… Filmen er dog også temmelig langtrukken, selvom man har valgt at køre to parallelle handlinger, som foregår henholdsvis i nutiden samtidig med, at man afslører begivenhederne der fører op til det nutidige handlingsforløb… Der er ingen tvivl om, at filmen er meget flot filmet og på det billedtekniske er der stort set ikke noget at sætte en finger på – Men jeg måtte gribe mig selv i at opdage, at kedsomheden lige så stille kom snigende, efterhånden som filmen skred frem…

Det hele starter med, at man ser en kvinde flygte sammen med to børn… De har fået formaninger om, at de skal rette sig nøjagtig efter hendes anvisninger, hvis de skal have en chance for at overleve – Og hvad der er det mest underlige ved hele flugten er, at de flygter med bind for øjnene, hvilket gør dem ude af stand til at se, hvor de bevæger sig eller hvor der skulle optræde en fjende indenfor en ubehagelig afstand, der kunne gøre, at en konfrontation ville være med døden som følge for de tre flygtende mennesker… Fem år tidligere blev verden ramt en uforklarlig epidemi, som lammede forskellige nervefunktioner i kroppen, og som førte til, at menneskene begyndte at reagere fuldstændig irrationelt, hvor de blev til fare for både dem selv og andre… Dette førte til en næsten total udslettelse af menneskeheden, og for de få overlevende blev verden i hvert fald pludselig til et meget farligt sted at opholde sig… Tilsyneladende udviklede denne epidemi sig til at være udstyret med en form for intelligens, og som gennem visuel kontakt kunne smitte andre mennesker, hvilket forklarer hvorfor man er nødt til at skærme sit syn, mens man færdes i det åbne og fri…

Og måske netop derfor har filmen fået sin titel, da man gør bedst i at opholde sig indendøre som fugle i et bur… Som antydet er dette dog kun gætværk fra min side af, og det er netop det, som gør sig gældende for resten af filmen – At man er nødt til at gætte, hvad der ligger til grund for, at situationen er, som den er… I det hele taget får man slet ikke nogen forklaringer overhovedet, på hvad de forskellige valg, som de forskellige karakterer i filmen foretager sig, har af konsekvenser – Og så er “monsteret” meget vagt defineret, hvor man igen kun kan gisne og gætte på, hvad det er, som man er vidne til… Slutningen på filmen kommer derfor (heller ikke overraskende) til at stå meget åben, hvor man ikke får den forventelige forløsning for det, som man netop har overværet… Så handlingsmæssigt er filmen et sammensurium af spænding og gys, som både bliver langtrukkent og kedsommeligt samtidig med, at man ikke får nogen forklaringer…

Sandra Bullock kan opleves i hovedrollen som den handlekraftige Malorie, der må tage nogle meget drastiske beslutninger og gå temmelig meget igennem for til sidst at finde et fristed, hvor hun (måske) kan finde den fornødne ro til at kunne leve sit liv på en fredelig og uforstyrret måde uden konstant at skulle kigge sig over skulderen… Sandra Bullock gjorde sig for alvor bemærket i “Speed” fra 1994, som er en fantastisk spændende og actionfyldt film, hvor hun leverer en memorabel præstation ved siden af en ung og energisk Keanu Reeves… Siden er det blevet til et hav af rigtig gode roller til skuespillerinden, hvor hun dog på det seneste er blevet meget mere afdæmpet i sine optrædener, end man lige umiddelbart har været vant til – Og her i “Bird Box” er der det derfor på alle måder glædeligt at opleve hende tilbage i noget af det, som vi kender hende for, da hun brillierede i sin storhedstid… Sandra Bullock’s præstation her i “Bird Box” er ikke umiddelbart en fuldstændig fantastisk præstation, men hun levendegør i hvert fald en stærk og interessant figur, og bærer hovedrollen rigtig fint hen over målstregen…

Som dansker er man naturligvis stolt over, at det er en dansker, som har styret projektet, og som har fået tildelt den tillidsfulde opgave, som det er, at iscenesætte en film… Susanne Bier har lavet mange rigtig fine film, som også er blevet internationalt anerkendt, og hendes film “Hævnen” fra 2010 blev sågar nomineret til at kunne modtage en Oscar-statuette for bedste udenlandske film ved den årlige prisuddeling, og gik også hen og vandt den eftertragtede statuette, hvilket var fuldt ud fortjent… Bier har naturligvis en indgroet nordisk måde at lave film på, og dette kendetegner da også hendes filmiske projekter, og som nævnt i indledningen til denne anmeldelse, så er det et meget sobert stykke arbejde, som hun har leveret på netop denne front… Man betages af de billeder, som man præsenteres for undervejs i filmen, hvor hun har anvendt en glidende kameraføring til at gøre filmen både dynamisk og levende, og personligt er jeg imponeret over den opfindsomhed, som hun har valgt i formidlingen af en historie gennem det visuelle medie… At filmen som helhed dog alligevel ikke lever helt op til forventningerne er så bare en smule ærgerligt, og skyldes som nævnt at historien simpelthen ikke er medrivende og fængslende nok…

“Bird Box” får 4 ud af 7 stjerner.

Trailer til “Bird Box” (advarsel: indeholder spoilers)…

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.

Skriv et svar