“Ta’ tyren ved hornene”

Filmene med Gøg og Gokke, som de hedder på dansk, er indholdsmæssigt temmelig ens, og derfor bliver mine anmeldelser af disse film også ret ens – hvorfor jeg har valgt at anmelde alle filmene under ét, hvilket vil sige, at den første lange del af anmeldelsen er ens for dem alle…
Som barn var jeg helt vild med de eskapader, som det umage komiker-par fremviste på film, og jeg slugte alle deres film og morede mig gevaldigt over de mange uheldige situationer, som de fik viklet sig ind i…
På originalsproget hedder de Stan Laurel og Oliver Hardy, og det særlige ved deres film er, at de spiller sig selv i samtlige roller, som de har haft gennem de mange år, som de har lavet film sammen i… Deres karakterer minder også rigtig meget om hinanden i alle deres film, og dette gør også svært at skelne filmene fra hinanden… Gøg (eller Stan Laurel) er den uheldige og lidt klodsede figur, mens Gokke (eller Oliver Hardy) er den styrende og bestemmende type, som alligevel altid kommer galt afsted, selvom han tror, at han er ovenpå…
Mange af de situationer, som de roder sig ud i, er stadig den dag i dag decideret morsomme og kan i visse henseender også fungere som et formidabelt forbillede for mange af de komiske film, som der bliver lavet i dag… Meget af det morsomme fremkommer ud fra de replikker, hvor der opstår misforståelser mellem de to figurer, men det er i langt højere grad det fantastiske samspil mellem Stan og Ollie, som gør filmene fantastiske at overvære – Og i overvejende grad er det især den sindsygt gode timing i de forskellige scener, som bare får det hele til at fungere og gå op i en højere enhed

I “Ta’ tyren ved hornene” (“The Bullfighters”) fra 1945 er Gøg og Gokke rejst til Mexico City for at nyde en lille afslappende ferie, men allerede ved ankomsten begynder deres problemer – Og endnu værre bliver det, da de får nys om, at en mand, som de tidligere har krydset klinger med, og som de uretsmæssigt fik bragt bag lås og slå, også befinder sig i byen, og endda på selvsamme hotel, som de to bor på… De er nødt til at finde et på en hurtig løsning, for ikke endnu en gang at krydse hans vej, for han har svoret at gøre dem alt muligt ondt, hvis det skulle ske igen… Dette er helt sikkert en af de bedste film med de to komikere, og det til trods for, at det er én af deres sidste film… Der er masser af enkeltstående morsomme scener i filmen, og som helhed udgør den en ganske underholdende og fornøjelig lille time foran flimmerkassen… Har man ikke tidligere stiftet bekendtskab med dette umage par, som i en lang karriere har lagt talrige spillefilm og kortfilm bag sig, så kunne man i hvert fald gøre sig selv den tjeneste at starte med “Ta’ tyren ved hornene”… Det er en sjov og ret så underholdende film…

“Ta’ tyren ved hornene” får 5 ud af 7 stjerner.

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.