“Rupture”

rup 2

“Rupture” var en film, som jeg bare måtte se… Jeg havde ikke de store forventninger til filmen, men tænkte, at den sikkert kunne overraske positivt…

Noomi Rapace spiller hovedrollen som en enlig mor, der pludselig bliver offer i en omfattende kidnapningssag, hvor flere andre også er blevet udsat frihedsberøvelse og i stedet udsat for ekstreme eksperimenter, der både indeholder injektioner, men også konfrontationer med den værste frygt, man har… Det hele går ud på at skabe det perfekte menneskelige individ, men det store spørgsmål er, hvorvidt man kan tillade sig at spille hasard med et menneskes liv i videnskabens tjeneste…?

rup 3

Noomi Rapace spiller ganske fortrinligt og hendes præstation har været ekstremt krævende både fysisk og psykisk, hvor hun i den overvejende del af filmens spilletid er bundet, kneblet og udsat for tortur… Hendes karakter er dog heldigvis af den handlekraftige slags, hvor hun derfor – i modsætning til mange andre personer i lignende scener – ikke bukker under, men bevarer fatningen og fremmaner det rette mod til at iværksætte en flugt…

Filmens spændingsniveau er rimelig højt det meste af filmen igennem, men hen imod slutningen mistes grebet – og slutteligt står man med en masse uafklarede spørgsmål samt en tvivl om, hvorvidt det hele endte lykkeligt eller ej…?
I det store hele er “Rupture” en temmelig speciel film, som genremæssigt lægger sig midt mellem science fiction, thriller og gyser… Det er absolut ikke en film, som vil falde i enhvers smag – og for så vidt heller ikke så meget i min… Den havde sine øjeblikke, hvor især flugtscenen var spændende, men det store kick gav filmen på ingen måde…

“Rupture” får 4 ud af 7 stjerner.

starstarstarstar

Gennemsnit