“Gravity”

gravity 1

Så kom turen, hvor “Gravity” fandt vej til min skærm (1000 tak til Netflix).
Det er noget af en tour-de-force, som man bliver taget med på, når man ser denne film – der er masser af spænding, drama og nervepirrende scener, som på klaustrofobisk facon både skræmmer og fascinerer sit publikum, og selv om historien er simpel bliver man fuldstændig tryllebundet af historien, samtidig med at man glemmer tiden og lader sig rive med i de godt 90 minutter, som filmen varer.

Gravity (2013) Sandra Bullock

To mand høj tæller skuespilstruppen i “Gravity” – nemlig George Clooney og Sandra Bullock – og de gør det bravt. Det er ret imponerende, at man i Hollywood har taget den store udfordring op, der viser to mennesker helt alene in-the-middle-of-our-great-great-universe. De er vægtløse i stort set hele filmen (forestil dig lige, hvordan det må have været), og så er de samtidig spærret inde i en tætsiddende rumdragt, hvor det sandsynligvis har været rigtig svært at trække vejret ordentligt – hatten af for de to (og især Sandra Bullock, der har langt den største del af skærmtiden).
Filmen begynder ude i rummet, hvor et par astronauter er i færd med at reparere en satellit, da de pludselig modtager et nødopkald om, at noget rumskrot er kollideret og sendt i kredsløb rundt om Jorden med en hastighed på 30.000 km/t og med retning direkte mod det sted, hvor de befinder sig. Det uundgåelige sker, og kollisionen bliver en kendsgerning for det lille team, som er sendt op i rummet. Alene og uden mulighed for radiokontakt med Jordoverfladen prøver de overlevende efter bedste evne at vende tilbage til jorden med livet i behold, men mulighederne herfor er meget meget begrænsede…

gravity 2
Det er lidt af en geni-streg instruktør Alfonso Cuarón får lavet med “Gravity”. Personligt er jeg meget imponeret over, hvor helstøbt filmen fremstår, og at han når at fortælle en fantastisk spændende historie på kun 1½ time, hvor andre instruktører med stor sandsynlighed ville have brugt i nærheden af 2½ time (jeg tænker på Ron Howard, der gav os den flotte og forrygende “Apollo 13”, og Stanley Kubrick med det store klassiske mesterværk “Rumrejsen 2001”). Og Alfonso kan godt fortælle lange historier – han instruerede nemlig den tredje Harry Potter-film (“Harry Potter og fangen fra Azkaban”), og viste allerede på daværende tidspunkt, at han mestrede flot filmhåndværk til fulde.
Kamera-arbejdet er vildt avanceret og teknisk flot udført, hvor det hele tiden er i bevægelse og drejer rundt, samtidig med at det indfanger præcis det, som skal være i fokus og som er vigtigt for at historien fremstår skarp og fuldstændig i balance med den oplevelse, som publikum forventer.
Og så skal lydsiden også lige nævnes – Fabelagtigt komponeret, og smukt akkompagneret til de billeder, som vises. Her er der virkelig tale om en direkte understøttelse af det visuelle – Super!

gravity 3
“Gravity” vandt 7 Oscars ved den store prisuddeling i Hollywood, men hvad der er endnu mere imponerende er, at filmen på andre filmfestivaler tilsammen har høstet 198 priser, og været nomineret til at kunne modtage yderligere 114 priser (vildt!!!). (Og det har hverken “Titanic” eller “Ringenes Herre” kunnet leve op til…)
“Gravity” er en af den slags film, som man bare skal se – det er en fed filmoplevelse.
“Gravity” får 6 ud af 7 stjerner.

Gennemsnit