“Tenebre”

Original titel: “Tenebre”
Instruktion: Dario Argento
Medvirkende: Anthony Franciosa, Mirella D’Angelo, Veronica Lario,Ania Pieroni og John Saxon
Udgivet: 1982
Spilletid: 101 minutter

En amerikansk forfatter ved navn Peter Neal rejser til Rom for at promovere sin seneste roman… Han er en ret populær forfatter og har helliget sig skriveriet til at omfatte en hel del kriminalromaner – og hans nyeste bog er ingen undtagelse… Han kommer dog i søgelyset hos politiet, da der bliver begået et grufuldt mord, som er en direkte efterligning af ét af de drab, som bliver beskrevet i bogen – men han har et rimelig vandtæt alibi og modtager desuden et brev fra morderen, hvoraf der fremgår, at der vil følge flere ofre… Efterforskningen intensiveres, og politiet kommer i den grad på arbejde, men at finde en morder, der udser sig tilfældige ofre, er nærmest det samme som at lede efter en nål i en høstak…

“Tenebre” er en ret spændende og rimelig interessant krimi-thriller, som er iscenesat af den anerkendte italienske instruktør Dario Argento, som i sine film nærmest er tvunget til at lade en række blodige og makabre mord foregå på frusom og bestialsk vis… Dette gør sig gældende i hans horror-film, men så sandelig også i hans kriminal-film, som man kan bevidne her med denne – Og det er nærmest et uundgåeligt varemærke for hans film… “Tenebre” er dog også en prøvelse for det menige publikum, da den er en smule langsommelig i opstarten, hvor tingene udvikler sig på en klassisk gammeldags facon, mens der så til gengæld bliver serveret en yderst spændende og gruopvækkende finale, som på nogen måder gør det hele værd…

Dario Argento er kendt for at anvende en helt særlig stil i sine film, hvor han gør brug af lys og farver på en helt speciel måde, og hvor han i visse af de centrale scener i hans film forstærker den effekt, som skal frem ved at lade perspektivering og klipning spille sammen på en måde, hvor den filmiske oplevelse optimeres… Her i “Tenebre” er det med farver og lys ikke særlig fremtrædende – for ikke at sige slet ikke eksisterende, mens man dog kommer til at opleve samspillet mellem perspektivering og klipning i en vis grad, hvor der især i mord-scenerne skabes en foruroligende stemning op til mordet, mens denne under udførelsen af mordet forvandles til rendyrket rædsel – Og dette er Dario Argento en sand mester i at få sat perfekt sammen…

De skuespilsmæssige præstationer her i filmen er ikke videre nævneværdige, hvor de fremtrædende karakterer i filmen leverer det forventelige, men uden at gøre sig videre bemærket eller agere totalt overbevisende i deres respektive roller… En del af kvinderne optræder og poserer ret ofte nøgen i visse scener, (hvor det naturligvis giver mening), og dette er heller ikke ukendt i forhold til ens bekendtskab med den italienske filminstruktør, hvor han blander seksuelt begær med morderisk lyst, hvilket der selvfølgelig kan diskuteres om, hvorvidt der er tale om en form for vulgaritet eller bizar lyst…

Filmen vil uden tvivl først og fremmest blive husket for de væmmelige og ekstremt blodige mord, som man kommer til at opleve undervejs – og hvor især den isnende uhyggelige afslutning vil ætse sig fast på nethinden… Her skruer Argento op på alle tangenter og overlader intet til fantasien om, hvordan de forskellige grusomheder udspiller sig – og af mange filmanmeldere anses netop afslutningen på “Tenebre” som den mest blodige og effektfulde i det repertoire af film, som den italienske instruktør lægger navn til… Filmen eksisterer i øvrigt i en forkortet version, hvor spilletiden er på 91 minutter, og hvor man misser ud på de mest blodige detaljer – og så bør det nævnes, at den i Danmark kan findes i udgaver med titlerne “Unsane” og “Terror uden grænser”…

“Tenebre” får 4 ud af 7 stjerner.

Trailer til “Tenebre” (advarsel: indeholder spoilers)…

Gennemsnit
0 ud af 7 stjerner. 0 har stemt.

Skriv et svar